diumenge, 4 de maig del 2025

U3, HISTÒRIA DE LA MÚSICA: EL BARROC 2

EL BARROC: MÚSICA INSTRUMENTAL 1

Una de les característiques del Barroc musical és l'evolució dels instruments. Fins llavors els instruments els construïen els artesans de manera autodidacta, i l'afinació d'un sovint no coincidia amb l'afinació d'un altre, per això els conjunts instrumentals eren molt reduïts. Durant el Barroc van començar a sortir manuals que indicaven com havien de ser els instruments, de manera que va ser més fàcil formar conjunts.
A més a més, els constructors d'instruments van evolucionar tècnicament (els grans lutiers de la història són d'aquest període, com Stradivari). També els músics es van especialitzar en un sol instrument, millorant les seves interpretacions.
D'altra banda, un instrument concret va evolucionar de manera decisiva pels segles futurs: Bartolomeo Cristofori va proposar uns canvis en el clavicèmbal que el convertirien en el piano. De tota manera, el piano no va ser un instrument important fins després del Barroc, en aquesta unitat encara no l'estudiarem.
L'evolució dels instruments és una de les principals característiques del Barroc.


Els instruments per famílies.

Instruments de corda o cordòfons:
A part de la guitarra barrocade corda polsada, els instruments més rellevants del període barroc són els de corda fregada, ja que són els que més van evolucionar i eren els majoritaris en les petites orquestres barroques. Es comencen a definir quatre noms diferents segons les mides: el violí, la viola, el violoncel i el contrabaix. Escolta un exemple de tres violins i un violoncel:
Cànon en ReM, J. Pachelbel

Però aquest no és un exemple de música barroca que segueixi la interpretació més habitual de l'època. Durant el Barroc els conjunts instrumentals comptaven de manera fixa amb el baix continu. Això vol dir que sempre hi havia algun o alguns instruments que feien l'acompanyament harmònic; per això la melodia acompanyada va ser la textura "de moda" de l'època. El baix continu l'acostumaven a interpretar, com a mínim, dos instruments: un instrument era greu i de corda fregada (violoncel o contrabaix) i l'altre havia de ser harmònic (clavicèmbal, orgue o algun de corda polsada).
En el cas del Cànon de Pachelbel, els instruments del baix continu fan sempre les mateixes notes, ocupant dos compassos (8 negres); tota, tota l'estona fan aquestes 8 notes (8 acords en l'instrument harmònic). A la primera audició proposada li falta l'instrument harmònic, només el violoncel fa el baix continu.
Us proposo una audició de la mateixa peça on sí que hi ha instrument harmònic, i és el més habitual: el clavicèmbal:

I encara us proposo una 3a versió, molt fidel a les interpretacions originals. En aquest cas els instruments harmònics són 2: un orgue portatiu (petit, que es pot traslladar) i una tiorba.

Suposo que us ha quedat clar que aquesta és una audició important en el tema del barroc. A part del baix continu, observeu que es tracta d'un cànon, tal com indica el títol. Els 3 violins interpreten la mateixa melodia amb entrades consecutives. Per tant, aquí tenim un cas curiós on conviuen dues textures diferents: el contrapunt imitatiu (cànon) i la melodia acompanyada (cada veu del cànon és la melodia i el baix continu fa l'acompanyament).
Perquè pugueu veure com es plasma tota aquesta construcció per escrit, us comparteixo una partitura de tot el cànon. Per facilitar la comprensió, he posat colors: les 8 notes repetides del violoncel estan pintades 2 vegades, perquè vegeu que són iguals. Pel que fa a la melodia dels violins, cada grup de 2 compassos té un color, que apareix primer al primer pentagrama (violí I) i podeu comprovar que es repeteix a continuació en el 2n pentagrama (violí II) i després en 3r pentagrama (violí III)
El nom dels instruments està en italià; "cembalo" vol dir clavicèmbal.
No he pintat la part del clavicèmbal perquè m'ha semblat massa complexa.


Quan pujo la partitura per compartir-la es perden alguns colors... però també la veurem a classe, amb paper.

Instruments de vent o aeròfons:

Hi ha 3 instruments de vent fusta rellevants durant el Barroc: la flauta travessera (en aquella època estava construïda amb fusta), l'oboè i el fagot (el més greu). Hi ha dos instruments importants de vent metallla trompeta i la trompa.








Un instrument de vent d'acció mecànica molt important és l'orgue. Ja heu vist que s'ha esmentat moltes vegades, és fonamental no descuidar-se'l. Aquest és un orgue relativament "petit", podem distingir el teclat enmig dels tubs.





En els orgues molt grans es fa difícil distingir el teclat, ja que la quantitat i la mida dels tubs són enormes.







Alguns tubs són verticals, però també n'hi ha d'horitzontals.




Instruments membranòfons d'afinació determinada
L'instrument de percussió més important durant el barroc eren les timbales. N'hi havia dues, i la varietat de notes era molt limitada, ja que hi faltaven encara moltes evolucions tècniques posteriors.



PROPOSTA D'ACTIVITATS:

6.- Fes un esquema dels instruments classificats per famílies. Esmenta tots els instruments, però no cal que expliquis totes les característiques de cadascun. Dibuixar-los o enganxar-ne una foto és optatiu.

7.- PREGUNTA D'AMPLIACIÓ: Investiga l'orgue. Explica les seves parts i el seu funcionament. En una extensió entre 4 i 8 línies, no més.
Envia la pregunta d'ampliació a rosarafecas@residenciaarbos.com
Si la fas al classroom, no cal que l'enviïs.


U3, HISTÒRIA DE LA MÚSICA: EL BARROC 3

EL BARROC: MÚSICA INSTRUMENTAL 2

Avui enfocarem el tema fixant-nos en quants instruments participen en les diferents formes musicals. Començarem pel mínim (1 instrument) i anirem ampliant.

Un instrument sol:

Hi ha 3 tipus bàsics de composicions per un sol instrument:

  • La sonata: Habitualment escrita per instrument de tecla (sovint el clavicèmbal) o un altre instrument harmònic. Té diferents moviments (parts o peces), la majoria de vegades, quatre. Durant el Barroc no seguia una estructura molt rígida, només es procurava que els diferents moviments fossin contrastants, o sigui, que els que anaven seguits fossin ben diferents (diferents de tempo, de ritme, de caràcter, de tonalitat...).
  • La suite: Pot estar escrita per qualsevol instrument. Té diferents moviments, habitualment més de 4. Cada moviment segueix les característiques d'una dansa renaixentista, amb un ordre contrastant. Encara que les peces estiguin basades en danses, la suite està pensada per ser escoltada, no ballada.
  • La fuga: Habitualment estava escrita per un instrument de teclat, sovint l'orgue. Les cèl·lules melòdiques es repeteixen a diferent altura, amb possibles variants; és una evolució molt elaborada del contrapunt imitatiu. Normalment la fuga està precedida per una tocata (un preludi si no és orgue), que contrasta perquè la tocata, en part, està basada en l'homofonia, i així l'entrada de la fuga es fa més interessant. Aquí teniu un exemple del músic més emblemàtic del Barroc, l'alemany Johann Sebastian Bach:
Tocata i fuga en rem, de J. S. Bach
La fuga comença aproximadament al minut 2:30.

Música de cambra (petits conjunts instrumentals):

La sonata també s'escrivia per 2 o 3 instruments alhora; un o dos podien ser melòdics de qualsevol família, però implicava la presència d'un baix continu harmònic (habitualment de teclat). Les característiques són les mateixes que les explicades.

Música per orquestra:

L'orquestra barroca estava formada, de manera principal, per instruments de corda fregada més un instrument harmònic que participava del baix continu (explicat a l'anterior publicació).
A part d'aquests instruments, l'orquestra podia estar ampliada amb instruments de vent i les timbales.
Les composicions per orquestra sovint tenien un instrument protagonista, que destacava damunt del conjunt; aquest protagonisme també el podia tenir un petit grup d'instruments, que contrastaven amb el gran grup.
A part de composicions que no responen a una estructura rígida (com el Cànon en ReM de Pachelbel), hi ha dos tipus bàsics d'obres instrumentals barroques:
  • La suite. Mateixes característiques que la suite per un sol instrument. Poden ser per orquestra o per solista + orquestra. Aquí teniu un exemple d'una peça d'una suite, amb instrument solista.
  • El concert. Habitualment el concert barroc està format per 3 moviments, el primer i el tercer ràpids ("allegro" o similar) i el segon lent ("adagio" o similar). La majoria de vegades es tracta de Concerto a solo (on el solista o solo contrasta amb l'orquestra o tutti) o de Concerto grosso (on un petit conjunt instrumental o concertino contrasta amb el gran conjunt o tutti). Aquí teniu un exemple de concert per solista del músic italià Antonio Vivaldi.

Us adjunto també la partitura d'aquest concert, que podreu utilitzar per l'activitat d'ampliació.


Aquesta és l'obra sencera. Us explico alguns detalls per ajudar-vos a entendre-la:
  • Cada instrument segueix un pentagrama. Com que els instruments sonen alhora, al principi hi ha una línia que uneix els diferents pentagrames. El conjunt de pentagrames que sonen alhora s'anomena "sistema".
  • De vegades (com en aquest cas) el baix continu (aquí anomenat simplement "continuo" està escrit en un sol pentagrama, en forma d'instrument melòdic. El músic que tocava el clavicèmbal (o similar) ja sabia totes les tecles que havia de tocar veient la partitura general.
  • Com que hi ha molts compassos (caselles entre barres), per trobar-ne un de concret amb facilitat es numera el primer compàs de cada sistema.
  • Els diferents moviments (les diferents peces) agafen el títol de la indicació de tempo (velocitat) que es va trobant després de cada doble barra.

La dansa i el ballet barrocs

Les danses van seguir essent les mateixes del Renaixement, amb alguna de nova (xacona...). A França va sorgir el Ballet de cort, amb les esmentades danses i una presentació molt pomposa de caire teatral.



PROPOSTA D'ACTIVITATS:

8.- Fes una llista de danses barroques.

9.- ACTIVITAT D'AMPLIACIÓ: Respon a aquestes preguntes de la partitura anterior:
  • a) Fes una llista del mínim d'instruments que han d'interpretar aquesta partitura.
  • b) En quines claus està escrit cadascun d'aquests instruments?
  • c) Quants moviments/peces hi ha a l'obra? Quin nom té cadascun?
  • d) En quina pàgina comença cada moviment? Quants compassos té cada moviment?
  • e) El baix continu no sona durant alguns fragments una mica llargs, un fragment a cada moviment. En quines pàgines passa això?
 Envia l'activitat d'ampliació  a rosarafecas@residenciaarbos.com