EL BARROC: MÚSICA INSTRUMENTAL 1
Una de les característiques del Barroc musical és l'evolució dels instruments. Fins llavors els instruments els construïen els artesans de manera autodidacta, i l'afinació d'un sovint no coincidia amb l'afinació d'un altre, per això els conjunts instrumentals eren molt reduïts. Durant el Barroc van començar a sortir manuals que indicaven com havien de ser els instruments, de manera que va ser més fàcil formar conjunts.
A més a més, els constructors d'instruments van evolucionar tècnicament (els grans lutiers de la història són d'aquest període, com Stradivari). També els músics es van especialitzar en un sol instrument, millorant les seves interpretacions.
D'altra banda, un instrument concret va evolucionar de manera decisiva pels segles futurs: Bartolomeo Cristofori va proposar uns canvis en el clavicèmbal que el convertirien en el piano. De tota manera, el piano no va ser un instrument important fins després del Barroc, en aquesta unitat encara no l'estudiarem.
L'evolució dels instruments és una de les principals característiques del Barroc.
A més a més, els constructors d'instruments van evolucionar tècnicament (els grans lutiers de la història són d'aquest període, com Stradivari). També els músics es van especialitzar en un sol instrument, millorant les seves interpretacions.
D'altra banda, un instrument concret va evolucionar de manera decisiva pels segles futurs: Bartolomeo Cristofori va proposar uns canvis en el clavicèmbal que el convertirien en el piano. De tota manera, el piano no va ser un instrument important fins després del Barroc, en aquesta unitat encara no l'estudiarem.
L'evolució dels instruments és una de les principals característiques del Barroc.
Els instruments per famílies.
Instruments de corda o cordòfons:
A part de la guitarra barroca, de corda polsada, els instruments més rellevants del període barroc són els de corda fregada, ja que són els que més van evolucionar i eren els majoritaris en les petites orquestres barroques. Es comencen a definir quatre noms diferents segons les mides: el violí, la viola, el violoncel i el contrabaix. Escolta un exemple de tres violins i un violoncel:
Cànon en ReM, J. Pachelbel
Però aquest no és un exemple de música barroca que segueixi la interpretació més habitual de l'època. Durant el Barroc els conjunts instrumentals comptaven de manera fixa amb el baix continu. Això vol dir que sempre hi havia algun o alguns instruments que feien l'acompanyament harmònic; per això la melodia acompanyada va ser la textura "de moda" de l'època. El baix continu l'acostumaven a interpretar, com a mínim, dos instruments: un instrument era greu i de corda fregada (violoncel o contrabaix) i l'altre havia de ser harmònic (clavicèmbal, orgue o algun de corda polsada).
En el cas del Cànon de Pachelbel, els instruments del baix continu fan sempre les mateixes notes, ocupant dos compassos (8 negres); tota, tota l'estona fan aquestes 8 notes (8 acords en l'instrument harmònic). A la primera audició proposada li falta l'instrument harmònic, només el violoncel fa el baix continu.
Us proposo una audició de la mateixa peça on sí que hi ha instrument harmònic, i és el més habitual: el clavicèmbal:
Hi ha 3 instruments de vent fusta rellevants durant el Barroc: la flauta travessera (en aquella època estava construïda amb fusta), l'oboè i el fagot (el més greu). Hi ha dos instruments importants de vent metall: la trompeta i la trompa.
En el cas del Cànon de Pachelbel, els instruments del baix continu fan sempre les mateixes notes, ocupant dos compassos (8 negres); tota, tota l'estona fan aquestes 8 notes (8 acords en l'instrument harmònic). A la primera audició proposada li falta l'instrument harmònic, només el violoncel fa el baix continu.
Us proposo una audició de la mateixa peça on sí que hi ha instrument harmònic, i és el més habitual: el clavicèmbal:
2a versió Cànon en ReM, J. Pachelbel
I encara us proposo una 3a versió, molt fidel a les interpretacions originals. En aquest cas els instruments harmònics són 2: un orgue portatiu (petit, que es pot traslladar) i una tiorba.
3a versió Cànon en ReM, J. Pachelbel
Suposo que us ha quedat clar que aquesta és una audició important en el tema del barroc. A part del baix continu, observeu que es tracta d'un cànon, tal com indica el títol. Els 3 violins interpreten la mateixa melodia amb entrades consecutives. Per tant, aquí tenim un cas curiós on conviuen dues textures diferents: el contrapunt imitatiu (cànon) i la melodia acompanyada (cada veu del cànon és la melodia i el baix continu fa l'acompanyament).
Perquè pugueu veure com es plasma tota aquesta construcció per escrit, us comparteixo una partitura de tot el cànon. Per facilitar la comprensió, he posat colors: les 8 notes repetides del violoncel estan pintades 2 vegades, perquè vegeu que són iguals. Pel que fa a la melodia dels violins, cada grup de 2 compassos té un color, que apareix primer al primer pentagrama (violí I) i podeu comprovar que es repeteix a continuació en el 2n pentagrama (violí II) i després en 3r pentagrama (violí III).
El nom dels instruments està en italià; "cembalo" vol dir clavicèmbal.
No he pintat la part del clavicèmbal perquè m'ha semblat massa complexa.
Quan pujo la partitura per compartir-la es perden alguns colors... però també la veurem a classe, amb paper.
Instruments de vent o aeròfons:
Un instrument de vent d'acció mecànica molt important és l'orgue. Ja heu vist que s'ha esmentat moltes vegades, és fonamental no descuidar-se'l. Aquest és un orgue relativament "petit", podem distingir el teclat enmig dels tubs.

En els orgues molt grans es fa difícil distingir el teclat, ja que la quantitat i la mida dels tubs són enormes.

En els orgues molt grans es fa difícil distingir el teclat, ja que la quantitat i la mida dels tubs són enormes.
Instruments membranòfons d'afinació determinada
L'instrument de percussió més important durant el barroc eren les timbales. N'hi havia dues, i la varietat de notes era molt limitada, ja que hi faltaven encara moltes evolucions tècniques posteriors.
L'instrument de percussió més important durant el barroc eren les timbales. N'hi havia dues, i la varietat de notes era molt limitada, ja que hi faltaven encara moltes evolucions tècniques posteriors.
PROPOSTA D'ACTIVITATS:
6.- Fes un esquema dels instruments classificats per famílies. Esmenta tots els instruments, però no cal que expliquis totes les característiques de cadascun. Dibuixar-los o enganxar-ne una foto és optatiu.
7.- PREGUNTA D'AMPLIACIÓ: Investiga l'orgue. Explica les seves parts i el seu funcionament. En una extensió entre 4 i 8 línies, no més.
Envia la pregunta d'ampliació a rosarafecas@residenciaarbos.com
Si la fas al classroom, no cal que l'enviïs.