EL BARROC: MÚSICA INSTRUMENTAL 2
Avui enfocarem el tema fixant-nos en quants instruments participen en les diferents formes musicals. Començarem pel mínim (1 instrument) i anirem ampliant.
Un instrument sol:
Hi ha 3 tipus bàsics de composicions per un sol instrument:- La sonata: Habitualment escrita per instrument de tecla (sovint el clavicèmbal) o un altre instrument harmònic. Té diferents moviments (parts o peces), la majoria de vegades, quatre. Durant el Barroc no seguia una estructura molt rígida, només es procurava que els diferents moviments fossin contrastants, o sigui, que els que anaven seguits fossin ben diferents (diferents de tempo, de ritme, de caràcter, de tonalitat...).
- La suite: Pot estar escrita per qualsevol instrument. Té diferents moviments, habitualment més de 4. Cada moviment segueix les característiques d'una dansa renaixentista, amb un ordre contrastant. Encara que les peces estiguin basades en danses, la suite està pensada per ser escoltada, no ballada.
- La fuga: Habitualment estava escrita per un instrument de teclat, sovint l'orgue. Les cèl·lules melòdiques es repeteixen a diferent altura, amb possibles variants; és una evolució molt elaborada del contrapunt imitatiu. Normalment la fuga està precedida per una tocata (un preludi si no és orgue), que contrasta perquè la tocata, en part, està basada en l'homofonia, i així l'entrada de la fuga es fa més interessant. Aquí teniu un exemple del músic més emblemàtic del Barroc, l'alemany Johann Sebastian Bach:
Tocata i fuga en rem, de J. S. Bach
La fuga comença aproximadament al minut 2:30.
Música de cambra (petits conjunts instrumentals):
La sonata també s'escrivia per 2 o 3 instruments alhora; un o dos podien ser melòdics de qualsevol família, però implicava la presència d'un baix continu harmònic (habitualment de teclat). Les característiques són les mateixes que les explicades.
Música per orquestra:
L'orquestra barroca estava formada, de manera principal, per instruments de corda fregada més un instrument harmònic que participava del baix continu (explicat a l'anterior publicació).
A part d'aquests instruments, l'orquestra podia estar ampliada amb instruments de vent i les timbales.
Les composicions per orquestra sovint tenien un instrument protagonista, que destacava damunt del conjunt; aquest protagonisme també el podia tenir un petit grup d'instruments, que contrastaven amb el gran grup.
A part de composicions que no responen a una estructura rígida (com el Cànon en ReM de Pachelbel), hi ha dos tipus bàsics d'obres instrumentals barroques:
- La suite. Mateixes característiques que la suite per un sol instrument. Poden ser per orquestra o per solista + orquestra. Aquí teniu un exemple d'una peça d'una suite, amb instrument solista.
- El concert. Habitualment el concert barroc està format per 3 moviments, el primer i el tercer ràpids ("allegro" o similar) i el segon lent ("adagio" o similar). La majoria de vegades es tracta de Concerto a solo (on el solista o solo contrasta amb l'orquestra o tutti) o de Concerto grosso (on un petit conjunt instrumental o concertino contrasta amb el gran conjunt o tutti). Aquí teniu un exemple de concert per solista del músic italià Antonio Vivaldi.
Concert per a oboè i orquestra en lam, d'Antonio Vivaldi
Us adjunto també la partitura d'aquest concert, que podreu utilitzar per l'activitat d'ampliació.
Aquesta és l'obra sencera. Us explico alguns detalls per ajudar-vos a entendre-la:
- Cada instrument segueix un pentagrama. Com que els instruments sonen alhora, al principi hi ha una línia que uneix els diferents pentagrames. El conjunt de pentagrames que sonen alhora s'anomena "sistema".
- De vegades (com en aquest cas) el baix continu (aquí anomenat simplement "continuo" està escrit en un sol pentagrama, en forma d'instrument melòdic. El músic que tocava el clavicèmbal (o similar) ja sabia totes les tecles que havia de tocar veient la partitura general.
- Com que hi ha molts compassos (caselles entre barres), per trobar-ne un de concret amb facilitat es numera el primer compàs de cada sistema.
- Els diferents moviments (les diferents peces) agafen el títol de la indicació de tempo (velocitat) que es va trobant després de cada doble barra.
La dansa i el ballet barrocs
Les danses van seguir essent les mateixes del Renaixement, amb alguna de nova (xacona...). A França va sorgir el Ballet de cort, amb les esmentades danses i una presentació molt pomposa de caire teatral.PROPOSTA D'ACTIVITATS:
8.- Fes una llista de danses barroques.9.- ACTIVITAT D'AMPLIACIÓ: Respon a aquestes preguntes de la partitura anterior:
- a) Fes una llista del mínim d'instruments que han d'interpretar aquesta partitura.
- b) En quines claus està escrit cadascun d'aquests instruments?
- c) Quants moviments/peces hi ha a l'obra? Quin nom té cadascun?
- d) En quina pàgina comença cada moviment? Quants compassos té cada moviment?
- e) El baix continu no sona durant alguns fragments una mica llargs, un fragment a cada moviment. En quines pàgines passa això?
Envia l'activitat d'ampliació a rosarafecas@residenciaarbos.com
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada