LES AUDICIONS D'HISTÒRIA DE LA MÚSICA
Per treballar la història de la música acadèmica (fixeu-vos que no dic clàssica) escoltarem moltes audicions i les analitzarem. Aquí us poso un resum del que hem de saber de cada audició:
Com escrivim els títols i autors:
- Si la peça que escoltem pertany a una composició més gran, escriurem el títol de la gran obra subratllat i el de la peça entre cometes. Quan no escrivim a mà, sinó que utilitzem un teclat, el títol de l'obra no el subratllarem sinó que l'escriurem en cursiva.
- Si la peça que escoltem és una peça individual que no pertany a una composició més gran, podem triar si subratllem o posem cometes (només una d'aquestes coses).
- L'autor no s'ha de subratllar ni ha de portar cometes. El nom no cal escriure'l sencer, amb les inicials n'hi ha prou. El cognom s'ha d'escriure correctament i complet.
Com classifiquem la peça:
- Segons el text, pot ser música religiosa (litúrgica o no) o música profana.
- Segons els intèrprets pot ser música vocal o instrumental. Quan és una combinació de les dues coses es fa constar així o es considera vocal. Si només hi ha veus es pot especificar "vocal a cappella". Un cop classificada en un dels grans grups, es pot dir, si és possible: quants i quins instruments sonen, quants i quins tipus de veu...
- Segons la textura pot ser monofonia/monodia (és el mateix), polifonia del tipus homofonia, polifonia del tipus contrapunt (imitatiu o no) o melodia acompanyada. També pot ser una combinació dels anteriors.
Gènere musical:
Aquest apartat depèn de cada època, es tracta d'especificar (si es coneix) de quin tipus de composició es tracta, tant l'obra com la peça.
Comencem amb un exemple per pensar-hi, i no és de música antiga.
- Títol de l'obra:
- Títol de la peça:
- Autor:
- Com és segons els intèrprets?
- Com és segons l'argument?
- Com és segons la textura?
- Li podem atorgar alguna classificació de gènere?
Escriviu-ho a les vostres llibretes!