dimarts, 3 de juny del 2025

AUDICIONS i proposta d'ACTIVITATS FINALS

RESPOSTA A LES ACTIVITATS D'AMPLIACIÓ:

AUDICIONS D'AQUESTA UNITAT:

Analitza les audicions proposades com fem habitualment.
  • Títol de l'obra: Simfonia núm. 94 en SOLM "La sorpresa".
  • Títol de la peça: "Andante" (és el segon moviment).
  • Autor: F. J. Haydn.
  • Segons la temàtica, el text, l'argument: no hi ha text.
  • Segons els intèrprets: Música instrumental. Orquestra simfònica.
  • Textura: Melodia acompanyada.
  • Gènere: L'obra és una simfonia. La peça (el segon moviment) és un tema amb variacions.
    • Títol de l'obra: Orfeo ed Euridice.
    • Títol de la peça: "Che faró senza Euridice".
    • Autor: C. W Gluck.
    • Segons la temàtica, el text, l'argument: Música profana.
    • Segons els intèrprets: Música vocal (o vocal-instrumental). Canta una contralt o un contratenor i toca una orquestra.
    • Textura: Melodia acompanyada.
    • Gènere: L'obra és una òpera i la peça una ària.
  • Títol de l'obra: Le nozze di Figaro.
  • Títol de la peça: "Non piu andrai".
  • Autor: W. A. Mozart.
  • Segons la temàtica, el text, l'argument: Música profana.
  • Segons els intèrprets: Música vocal (o vocal-instrumental). Canta un baix-baríton i toca una orquestra.
  • Textura: Melodia acompanyada.
  • Gènere: L'obra és una òpera i la peça una ària.
    • Títol de l'obra: Requiem
    • Títol de la peça: "Introitus".
    • Autor: W. A. Mozart.
    • Segons la temàtica, el text, l'argument: Música religiosa, litúrgica.
    • Segons els intèrprets: Música vocal (o vocal-instrumental). Canta un cor amb veus femenines i masculines i toca una orquestra. També hi ha solistes vocals.
    • Textura: És una gran polifonia.
    • Gènere: L'obra és una missa de difunts i la peça un cor (amb solistes, però hi predomina el cor).
  • Títol de l'obra: Sonata núm. 16 per a piano.
  • Títol de la peça: "Allegro" (és el primer moviment).
  • Autor: W. A. Mozart.
  • Segons la temàtica, el text, l'argument: no hi ha text.
  • Segons els intèrprets: Música instrumental. Piano.
  • Textura: Melodia acompanyada (acompanyament baix d'Alberti).
  • Gènere: L'obra és una Sonata i el moviment (la peça) té l'estructura sonata.
    • Títol de l'obra: --- (no hi ha obra)
    • Títol de la peça: "Per l'Elisa".
    • Autor: L. van Beethoven.
    • Segons la temàtica, el text, l'argument: no hi ha text.
    • Segons els intèrprets: Música instrumental. Piano.
    • Textura: Melodia acompanyada.
    • Gènere: ---- (és un gènere que no hem estudiat, la bagatel·la)
  • Títol de l'obra: Simfonia núm. 5 en dom.
  • Títol de la peça: "Allegro con brio" (és el primer moviment).
  • Autor: L. van Beethoven.
  • Segons la temàtica, el text, l'argument: no hi ha text.
  • Segons els intèrprets: Música instrumental. Orquestra simfònica.
  • Textura: Polifonia.
  • Gènere: L'obra és una simfonia, el moviment té forma sonata.
    • Títol de l'obra: Septet en MIbM.
    • tol de la peça: "Minuet" (és el tercer moviment).
    • Autor: L. van Beethoven.
    • Segons la temàtica, el text, l'argument: no hi ha text.
    • Segons els intèrprets: Música instrumental. Septet (música de cambra amb 7 intèrprets). Volí, viola, violoncel i contrabaix (de corda), clarinet i fagot (vent fusta) i trompa (vent metall).
    • Textura: Melodia acompanyada.
    • Gènere: L'obra és un septet (música de cambra per a un grup de 7 instruments). La peça és un minuet (correspon al 3r moviment).
    • Estructura: Té 3 parts: ABA'. La primera part (A) està dividida en frases que es repeteixen: aababa. La segona part (B) està dividida també en frases: ccdcdc. Quan repeteix la primera part (A') ho fa de manera més breu: aba. En conclusió, està tot estructurat de manera TERNÀRIA, com correspon a un minuet.


PROPOSTA DE NOVES ACTIVITATS:

31.- Copia i completa aquestes definicions d'instruments.

  • El _______________ és un instrument de vent __________ de llengüeta ___________ i amb ______________________ el va fer servir com a solista en diverses de les seves obres, ja que considerava que tenia un ___________ semblant al de la ______________________.
  • La _____________ és un instrument de vent ___________. Consta d'una _______________ i un ______ llarg que s'enrotlla sobre si mateix. Va adquirir una importància especial en ______________ del classicisme.
  • El ___________ és un instrument de corda ______________ que va inventar cap al 1700 l'italià ___________________________. Les tecles accionen uns ______________ que colpegen unes ____________ i, alhora, produeixen so. Permet interpretar tot tipus de música amb més ________________ que un clavicèmbal barroc.
32.- Escriu al costat de cada forma instrumental el tipus d'agrupació que la interpreta.
orquestra simfònica / un o dos instruments / orquestra amb solista / quartet / trio
  • Sonata:
  • Trio:
  • Simfonia:
  • Quartet:
  • Concert:


33.- Completa aquest text amb els termes que hi falten:

En el classicisme, l'òpera seriosa s'estructurava en ______________ i es basava en temes ______________ o _____________. El màxim representant va ser ____________________________________.

L'òpera _________ es va originar a __________, a començament del segle ________, i d'aquí es va estendre a la resta _____________. Amb arguments de la __________________, trets __________ o ________________, i un _______________ fàcil d'entendre, aquesta forma musical es va convertir en la forma operística preferida del __________________.

34.- Respon:

34a.- Quin tipus de missa es va conrear especialment en la música vocal religiosa del classicisme?

34b.- A qui es dedicava?

34c.- Quina d'aquestes composicions va destacar especialment durant aquest període? Qui n'era el compositor? Per què va quedar inacabada?

35.- Identifica el terme intrús de cada sèrie.

35a.- Haydn, Vivaldi, Mozart, Beethoven.

35b.- Clavicèmbal, trompa, clarinet, piano.

35c.- Sonata, simfonia, fuga, concert.

Aquestes activitats són voluntàries, però cal saber-les fer per anar ben preparat a l'examen.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada