dilluns, 19 de maig del 2025

U3, EL BARROC 4, correcció dels exercicis d'ampliació

AQUÍ TENIU ELS EXERCICIS AUDITIUS CORREGITS:

AMPLIACIÓ: Reconeixement i anàlisi auditius. Segueix l'exemple plantejat per parlar de les següents audicions..

  • Audició 1:
    • Obra: Orfeo, favola in musica(vosaltres subratllat)
    • Peça: "Obertura".
    • Autor: C. Monteverdi.
    • Segons text: Música profana.
    • Segons intèrprets: La peça és instrumental. (l'obra és vocal)
    • Textura: Melodia acompanyada (si no l'heu sabut no passa res).
    • Gènere musical: L'obra és una òpera, la peça és una obertura.
  • Audició 2:
    • Obra: Concert per a oboè i orquestra en la menor (o lam). (vosaltres subratllat)
    • Peça: "Larghetto" (2n moviment).
    • Autor: A. Vivaldi.
    • Segons text: --- (no hi ha text).
    • Segons intèrprets: Música instrumental. Hi ha el baix continu (instrument harmònic i instrument greu de corda), violins, violes i oboè.
    • Textura: Melodia acompanyada.
    • Gènere musical: L'obra és un concert (concerto a solo). La peça és un moviment del concert, no té gènere concret; rep el nom del tempo indicat al començament, "Larghetto", que vol dir "lent, però no massa".
  • Audició 3:
    • Obra: Cànon i giga en ReM (optatiu: per a 3 violins i continuvosaltres subratllat).
    • Peça: "Cànon" (o "Cànon en ReM").
    • Autor: J. Pachelbel.
    • Segons text: --- (no hi ha text).
    • Segons intèrprets: Música instrumental. Hi ha el baix continu (instrument harmònic i instrument greu de corda), i 3 violins que fan el cànon.
    • Textura: Els 3 violins fan contrapunt imitatiu (és un cànon), però cada violí amb el baix continu fa melodia acompanyada.
    • Gènere musical: --- (L'obra no és un gènere definit, cada peça defineix de què es tracta: cànon, que fa referència a la textura, i giga, que fa referència a un tipus de dansa).
  • Audició 4:
    • Obra: El messies (vosaltres subratllat).
    • Peça: "Al·leluia" o "Halleluja" (en anglès, que és la llengua original).
    • Autor: G. F. Händel (també es pot escriure Haendel).
    • Segons text: Música religiosa.
    • Segons intèrprets: Música vocal (o vocal-instrumental). Hi ha un cor amb diferents veus masculines i femenines i una orquestra.
    • Textura: És una gran polifonia. Al principi sona amb homofonia però més endavant hi ha contrapunt.
    • Gènere musical: L'obra és un oratori. La peça és un cor.
  • Audició 5: 
    • Obra: Tocata i fuga en rem (o re menor) (vosaltres subratllat).
    • Peça: ---- (depèn).
    • Autor: J. S. Bach.
    • Segons text: ---- (no hi ha text, encara que per la instrumentació es dedueix que es tocava a les esglésies).
    • Segons intèrprets:  Música instrumental. Toca un sol instrument, l'orgue, aeròfon d'acció mecànica. Es tracta d'un instrument de teclat i, per tant, harmònic.
    • Textura: La "Tocata" és homofònica i la "Fuga" s'escriu sempre en contrapunt imitatiu.
    • Gènere musical: El títol de cada peça indica la forma musical: tocata primer i fuga després.
  • Audició 6:
    • Obra: Suite en sim (si menor) per a flauta travessera (vosaltres subratllat).
    • Peça: "Badinerie".
    • Autor: J. S. Bach.
    • Segons text: ---- (no hi ha text, encara que la suite es tocava en àmbits cortesans, per tant, profans).
    • Segons intèrprets:  Música instrumental. Toca una orquestra o tutti, basada en la secció de corda fregada (violins i violes) i recolzada en un baix continu (un instrument harmònic, en aquest cas el clavicèmbal o clavecí, i algun instrument greu de corda, com el violoncel i/o el contrabaix). Per contrastar amb el tutti, tenim el solista o solo, que en aquest cas li pertoca protagonitzar a la flauta travessera, instrument melòdic que facilita la textura de melodia acompanyada.
    • Textura: Melodia acompanyada; l'acompanyament el realitza contínuament el baix continu i de vegades també la secció de corda fregada, per destacar la melodia de la flauta travessera.
    • Gènere musical: El nom de la peça té l'origen en una dansa cortesana francesa (la badinerie) i el nom de l'obra indica el gènere mateix, que és una suite, és a dir, un seguit de moviments contrastants, molts d'ells basats en diferents danses.
    • Audició 7: ària.
    • Audició 8: recitatiu.
    • Audició 9: ària.
    • Audició 10: cor.


    Cap comentari:

    Publica un comentari a l'entrada