divendres, 27 de setembre del 2024

LLENGUATGE MUSICAL 1

 LM 1.1 L'ESCALA MUSICAL


Una escala musical és un seguit de notes que van apujant l'entonació progressivament. La primera i l'última nota de l'escala tenen el mateix nom.

Exemple dels noms de les notes d'una escala ascendent:
  • Escala de DO: do-re-mi-fa-sol-la-si-do.
  • Escala de SOL: sol-la-si-do-re-mi-fa-sol.
L'equivalent en un pentagrama és:
  • Escala de DO ascendent en clau de sol:


  • Escala de DO ascendent en clau de fa:

  • Escala de SOL ascendent en clau de sol:

  • Escala de SOL ascendent en clau de fa:



Una escala també pot ser descendent. Exemples:
  • Escala de DO: do-si-la-sol-fa-mi-re-do.
  • Escala de FA: fa-mi-re-do-si-la-sol-fa.

L'equivalent en un pentagrama és:
  • Escala de DO descendent en clau de sol:

  • Escala de DO descendent en clau de fa:

  • Escala de FA descendent en clau de sol:

  • Escala de FA descendent en clau de fa:



El signe que hi ha entre algunes notes indica que l'entonació entre elles és més pròxima. Així com la majoria de notes consecutives estan separades per UN TO, aquestes estan separades MIG TO (o, el que és el mateix, UN SEMITÒ).

Distància entre les notes d'una escala natural (com la de DO Major):
  • do-re: 1 to.
  • re-mi: 1 to.
  • mi-fa: 1/2 to (o 0,5 tons, o 1 semitò).
  • fa-sol: 1 to.
  • sol-la: 1 to.
  • la-si: 1 to.
  • si-do: 1/2 to (o 0,5 tons, o 1 semitò).
Per això el signe que enllaça dues notes es troba entre el mi i el fa i entre el si i el do en una escala natural. D'aquesta manera indiquem on es troben els semitons.


EXERCICIS:
  1. Escriu, amb lletres, l'escala de LA ascendent.
  2. Escriu, amb lletres, l'escala de RE descendent.
  3. Escriu en un pentagrama l'escala de MI ascendent.
  4. Escriu en un pentagrama l'escala de SI descendent.

LM 1.2: LES ALTERACIONS MUSICALS

Les alteracions modifiquen la distància en altura entre les notes de l'escala.

Hi ha dues alteracions principals:
  • El sostingut (#) apuja mig to la nota, l'acosta a una nota més aguda i l'allunya d'una nota més greu.
  • El bemoll (b) abaixa mig to la nota, l'acosta a una nota més greu i l'allunya d'una nota més aguda.

On s'escriuen les alteracions?

Una alteració es pot trobar a l'esquerra d'una nota; afecta aquella nota i les següents que estan escrites al mateix lloc d'aquell mateix compàs. La barra de compàs anul·la l'efecte per les següents notes.

Exemple:



  • Si volem anul·lar l'efecte del sostingut o el bemoll utilitzem el becaire.
Exemple:


Una alteració es pot trobar al principi del pentagrama, just després de la clau de sol i abans de la indicació de compàs. Això s'anomena "armadura". Llavors afecta totes les notes de la cançó que s'anomenin com la nota de la línia o espai on es troba l'alteració.

Si volem que una nota de les alterades per l'armadura soni natural, també utilitzem el becaire.

Exemples:








     PROPOSTA D'EXERCICIS:

     5.- Respon

            Quin és l'efecte del sostingut (o diesi)?


     6.- Escriu una A sota la nota més aguda i una G sota la més greu.



     7.- Ratlla les alteracions innecessàries:




     8.- Ordena les notes des de la més greu fins la més aguda:




     9.- Ratlla les alteracions innecessàries:




     10a.- Altera aquestes notes perquè sonin mig to més altes




     10b.- Altera aquestes notes perquè sonin mig to més baixes




     11.- Posa les alteracions necessàries per tal que:
  • entre les notes marcades amb un arc hi hagi un to
  • entre les notes marcades amb un angle hi hagi un semitò (mig to).





LM 1.3: ELS INTERVALS

Un interval és un conjunt de dues notes que sonen seguides (melòdic) o alhora (harmònic).

Hi ha 3 aspectes que analitzem dels intervals:
  • 1.- Tipus d'interval:
    • Quan sonen les dues notes alhora és harmònic (harm.)
    • Quan la segona nota és més aguda que la primera és melòdic ascendent (mel. asc.)
    • Quan la segona nota és més greu que la primera és melòdic descendent (mel. desc.)

  • 2.- Quin interval és?

  • 3.- Distància (en tons) entre les dues notes:
    • Recordeu la distància entre les notes naturals. Exemples:

  • El sostingut (#) apuja mig to la nota, l'acosta a una nota més aguda i l'allunya d'una nota més greu. Exemples:

  • El bemoll (b) abaixa mig to la nota, l'acosta a una nota més greu i l'allunya d'una nota més aguda. Exemples:


              Quan analitzem intervals hem de tenir en compte els 3 aspectes esmentats.

              Exemples:




   PROPOSTA D'EXERCICIS:

     12.- Practica analitzant aquests intervals (alerta amb la clau!):









       13.- Escriu l'interval demanat:

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada